Oefening Aarden/Gronden/Ademen

Kom thuis bij jezelf!

 

De manier van ademen, ontspannen aanwezig zijn in jouw lichaam, is onder andere de basis om in contact te zijn met jouw ware zelf en jouw leven hier op aarde. Wees helder en bewust aanwezig in onze maatschappij en ons ascentieproces.

 

Hieronder een oefening die je dagelijks, maar ook tijdens een drukke dag tussendoor kunt doen. 

 

Zoek een plaats uit waar jij je fijn voelt. Zorg dat je niet gestoord kunt worden. Zorg ervoor dat je jezelf veilig voelt op de plek waar je de oefening gaat doen.

Oefening

Ga rechtop staan. Met je benen iets uit elkaar en je voeten plat op de grond. Neem de tijd en ruimte voor jezelf. Zet jezelf neer. Adem eens diep in via je neus, voel hoe je lichaam meebeweegt en je lichaam zich oprekt. Laat je adem met zucht via je mond weer gaan. Doe dit een aantal keer en voel de beweging van je lichaam. Wordt jezelf gewaar waar je ademhaling zit. Kijk of je je ademhaling zo diep mogelijk naar je onderbuik kunt begeleiden. Leg eventueel een hand of beide handen op je onderbuik. Keer je aandacht naar binnen. 

 

- Hoe voel je je?

- Voel jij jezelf stevig staan?

- Kun jij helemaal aanwezig zijn, in je lichaam, en rechtop staan?

- Of voelt dit onnatuurlijk aan?

- Houdt jezelf in?

 

Wees jezelf bewust van jouw houding, wat je voelt en hoe je hierop reageert. Wees jezelf bewust van je gedachten als deze er zijn. Geef deze kort aandacht "heb jezelf gehoord en gezien" en laat je gedachten weer gaan.

Herhaal

Ga rechtop staan. Voel je voeten op de grond. Adem diep in: adem vitale levensenergie in. Volg de in-ademing en alles wat je lichamelijk gewaar wordt. Zet je borstkas zich helemaal uit?

 

Houdt bij een nieuwe inademing je adem even vast en laat deze via een zucht vanuit je mond weer gaan. Je borstkas ontspant zich en ontlaad zich. Herhaal dit totdat het fijn voelt. Bouw het langzaam op.

 

De kunst is helemaal door te ademen tot in je onderbuik en zelfs nog lager. Zit je ademhaling hoog, dan heb je extra oefen werk. Het kan in het begin best intensief zijn om bewust adem te halen. 

Waarom is goed ademhalen zo belangrijk?

Door goed rechtop te staan, te zitten en te lopen en daarbij bewust te ademen zorg je ervoor dat je ruimte krijgt voor- en in jezelf. Jouw aanwezigheid. Letterlijk en figuurlijk: je maakt ruimte voor jouw eigen zijn. Jouw adem- en levensruimte. Ook kun je jezelf ontladen en ontdoen van overtollige energie die je op dit moment niet nodig hebt.

 

Door diep tot in je onderbuik of zelfs verder door te ademen laat je vitale levensenergie door- en langs jouw belangrijke organen stromen. Je chakra's komen in 1 mooie rechte lijn met elkaar in verbinding te staan. Dit is van belang voor een goede doorstroming van de vitale levensenergie in jouw gehele energiesysteem. Je chakra's staan in verbinding met jouw organen, welke weer zijn uitwerking hebben op jouw hormoonsysteem, jouw algehele gezondheid en gesteldheid enzovoorts.

Stapje verder met de oefening

Stel dat je voeten voetchakra's hebben die je open kunt zetten richting de aarde. Ga met je aandacht maar eens naar de onderkant van je voeten. Beweeg je voeten maar eens heen- en weer en open je voet chakra's.

 

Voel- en ervaar het contact met je voeten en de grond/aarde onder jouw voeten? 

Voel- en verken dat gebied maar eens. 

 

Als je voelt dat je voet chakra’s zich openen richting de aarde, kun je de aarde uitnodigen een rode vitale kleur je voeten in te laten stromen. 

 

Stel voor jezelf "dat je dit doet" en laat deze vitale rode kleur uit de aarde je voeten in stromen. Denk er niet te veel overna, maar laat het gebeuren. Vertrouw erop dat de aarde energie zijn weg zal vinden. 

 

Laat deze vitale rode kleur verder naar boven stromen: via je enkels, je onderbenen in, je knieën, je bovenbenen in en zo langzaam verder tot deze je bekkengebied instroomt.

 

Beweeg nu rustig - wiegend - heen en weer van je ene voet op je andere voet. Hiermee zet je de energiestroom verder in.. Voel rondom je bekkengebied hoe je heupen losser worden en je gewicht zich verplaatst. Je komt meer aan in jouw lichaam. Je wordt jezelf bewust van jezelf en jouw aanwezigheid in het hier en nu. Voel je jezelf al steviger op de aarde en je eigen voeten staan?

 

Laat de rode kleur je hele lichaam vullen.  

Volgende stap

Je kunt de energie die los is gekomen afvoeren. Laat alle energie die los is gekomen maar helemaal gaan; de aarde neemt het graag van je aan. Dit kun je via je voet chakra's of via je stuit gebied doen; kijk maar wat prettig voelt.

 

Voet chakra's:

Laat alle energie maar helemaal gaan zoals de rode kleur ook in je lichaam is gekomen.

 

Stuit gebied: 

Visualiseer dat je een grondingskoord hebt welke via je stuitje zo de aarde in gaat. Denk er niet teveel overna hoe het koord eruit “hoort te zien”. Alles is goed. Laat het koord maar “gewoon” ontstaan. Laat het gebeuren en vertrouw. Als jij dit enkel uitnodigt, zal dit vanzelf ontstaan en gebeuren. Het koord is een afvoerkanaal om overtollig of energetisch vervuilde energie los te laten.

 

Je voelt zelf aan wanneer het genoeg is. Adem diep in via je buik en laat het laatste beetje los via je mond op een uitademing. Adem weer in- en uit.

 

Je voetchakra's komen weer in de stand zoals het past voor jou. Voel nog even na. Voel wat deze oefening met je heeft gedaan. Voel hoe je nog dieper in je lichaam bent gezakt. Voel jezelf ontspannen en opgeschoond. Rek jezelf lekker uit.

 

Voel- en vind jouw punt van rust. Kom thuis bij jezelf!

 

Zijn er tussendoor veel gedachten? Dat kan. Ze mogen er zijn. Geef ze aandacht en laat het weer gaan. Adem diep in en uit. Oefen oefen oefen.

 

Ervaar zoals jij het ervaart, dat telt.

Je mag er helemaal mag zijn. In al jouw eigenheid. Stroom jouw vitale levenskracht.

 

 Voel jezelf stevig in je schoenen staan

je kunt de hele wereld aan

Ga mee op de stroom van het leven