Leven in het hier en nu, hoe doe je dat?

Gronden / Aarden

In de loop van de jaren ben ik mezelf bewust geworden hoe fijn en hoe belangrijk een goede eigen gronding/aarding is voor een juiste balans in het dagelijks leven. Hier maak ik dagelijks zeker gebruik van.

 

Gronding- en aardingstechnieken helpen je bewust te worden van jezelf, jouw gemoedstoestand, de aarde, de omgeving om je heen en helpt je (onder andere) goed bij jezelf te blijven, rust in jezelf te vinden / te bewaren, kalm te blijven in spannende situaties, stevig in je schoenen te staan en heel belangrijk; "in het hier en nu" aanwezig te zijn. Ontspannen in je eigen lichaam, bewust zijn van je eigen ademhaling spelen hier ook een grote rol in.

 

Doordat we in een drukke maatschappij leven en onze omgeving vaak onze dagelijkse energie opslokt, verliezen we snel het contact met de aarde en het contact met ons zelf.

 

Niet goed gegrond zijn en nog een aantal andere factoren, zorgen dat je eerder vatbaar bent voor stress gerelateerde gezondheidsproblemen: zowel lichamelijk, emotioneel als geestelijk. Je raakt sneller uit balans in plotselinge situaties en zoals eerder genoemd: je raakt het contact met jezelf kwijt.

 

Door goed contact met de aarde, een goede eigen gronding, ben je in staat je eigen energiesysteem schoon- en op peil te houden. Gronden is ook nodig om nieuwe vitale energie op te halen, de juiste doorstroming te verzorgen in jouw energiesysteem- en om oude overtollige energie in de aarde af te laten vloeien. Een goede gronding is stap 1 naar jezelf.

 

Aarden/gronden:

Maak een (bos)wandeling, ga de natuur in, tuinier, ga kamperen, maak een survival tocht, maak fysiek contact met de aarde/natuur: hierdoor wordt het contact met de aarde en jezelf vanzelf hersteld. Ga op de grond zitten ipv op een stoel, ga in het gras zitten ipv op een bankje, loop op blote voeten, maar ga ook eens languit op de grond liggen: dit werkt goed om de verbintenis met de aarde en je omgeving te voelen / te herstellen en in het hier en nu te komen. Geef je voeten een voetenbad, masseer je voeten, zwem, mediteer, open je voet chakra's en maak contact met je 1ste chakra: je stuit gebied: je basis veiligheid / zekerheid. Zorg dat dit chakra goed schoon- en in balans is.

 

Klik hier voor een oefening.

Ontspannen

Ontspannen in je eigen lichaam aanwezig zijn, bewust in het hier en nu aanwezig zijn, zorgt ervoor dat je je eigen leven goed vorm kan geven. Wees jezelf bewust van je lichaam, de grond onder je voeten, de stoel waar je op zit, en je eigen ademhaling. Ontspan. Kom in het moment!

 

Kies een rustige omgeving uit. Binnen, buiten dat maakt niet uit. Ga rechtop staan met beide voeten op de grond en je benen naast elkaar. Je voeten iets uit elkaar. Voel het contact met de grond, de aarde en jezelf. Adem diep in in via je neus, beweeg met je lichaam mee (omhoog), houdt je adem even vast (*), adem weer uit door je mond, met een (diepe) zucht. Probeer je ademhaling zo ver mogelijk in je onderbuik te laten zakken. Ontspan jezelf, laat je schouders hangen/zakken. Herhaal dit, (*) forceer niets.

 

Als je het fijn vind, kun je vingertoppen/handen op je onderbuik plaatsen. Adem diep in- en adem diep uit. Laat los. Dit brengt direct je aandacht naar het hier en nu. 

 

Deze oefening kun je ook zittend doen.

 

Contact met de Aarde. Contact met jezelf. Inner-Zelf.

 

 Koester Jezelf,

&

Voel je gekoesterd door Moeder Aarde